iunie, 2015
Intotdeauna m-au fascinat metropolele pe care le-am vazut de-a lungul timpului la televizor in filmele americane! Zgaraie-nori, strazi care vuiau de trecatori, magazinele opulente, sirurile de masini care rulau pe bulevardele largi .
Cred ca fiecare dintre noi isi doreste sa ajunga intr-o asemenea metropola!
N-am ajuns in America, dar o conjuctura fericita a facut sa am ocazia de a vizita un oras care aduce cu metropolele americane, cel putin din punct de vedere al zgaraie-norilor!
Nu auzisem foarte multe despre Dubai sau despre Emirate si nici n-am avut timp sa caut foarte mult pe internet.
Cu o cursa Wizz, intr-un decembrie destul de bland la Bucuresti, ajungem dupa aproape 5 ore in Emirate, pe aeroportul Al Maktoum din orasul Jebel Ali, aflat la aproximativ 40 km de Dubai.
Dubai World Central, cum mai este cunoscut, este aeroport mai nou (2010) destinat zborurilor low-cost si care poarta numele seicului Mohammed bin Rashid Al-Maktoum, monarhul emiratului Dubai si prim-ministru al Emiratelor.
In miez de noapte, dupa aterizarea in Emirate au aparut si primele impresii : autostrada iluminata (parea un sarpe urias care se taraste pe nisipul desertului), si familiile de localnici aflate de o parte si de alta a autostrazii la picnic pe nisip, stransi in jurul unui foc de tabara, iar langa ei suv-urile mari si albe ticsite cu lazi frigorifice.
Cum destinatia noastra era Fujairah, capitala emiratului cu acelasi nume, aflata la aprox. 100 de km de Dubai, am strabatut mai mult de jumatate din drum prin desert iar apoi prin munti, dar nu am vazut nimic fiind noaptea tarziu.
In schimb, am avut o revelatie la cateva zile dupa sosirea in Emirate, cand am facut cale intoarsa spre Dubai. De data asta, ziua.
Drumul din Fujairah spre Dubai este spectaculos. Nu am mai vazut asa ceva pana atunci! Senzatia este greu de descris, imaginea care se deschidea in fata noastra parea ireala : un peisaj auster dominat de culoarea gri si munti de piatra cat vedeai cu ochii!
Muntii Al Hajar (Hajjar) sunt impresionanti, nu sunt foarte inalti, vegetatia este aproape inexistenta, ici pe colo smocuri de iarba, iar pe alocuri zaresti mici oaze cu palmieri si copaci fara frunzis.
Dupa cativa zeci de kilometri prin muntii de piatra, imaginea devine colorata si la fel de impresionanta. O mare de portocaliu se intinde de o parte si de alta a autostrazii : Desertul Arabiei!!
Am aflat ulterior ca Desertul Arabiei, cel mai mare desert al Asiei, este o extensie a Desertului Sahara, cu un climat subtropical apropiat acestuia si cu temperaturi care ajung si la 48 de grade Celsius in timpul verii. Suprafata lui este impresionanta : 2 330 000 km patrati care se intind in toata Peninsula Arabica (Arabia Saudita Emirate, Oman, Quatar, Yemen), dar si Irak, Iordania.
Pe masura ce ne apropiam de oras, prin ceata fina de particule de nisip, o lume noua se deschidea in fata noastra : la orizont zagaraie-nori de toate marimile, cu stiluri arhitectonice diferite, dintre care se ridica maret cea mai inalta cladire din lume, Burj Khalifa!!
Intrarea in oras este bulversanta! Prima senzatie este aceea ca ai ajuns intr-un film!! Pentru mine, cel putin, fiind soferul masinii inchiriate, a fost o experienta incredibila!! Cred ca daca nu as fi avut experienta de “sofer de Bucuresti”, nu m-as fi descurcat!
Sase benzi pe sensul de mers, o increngatura de poduri suspendate (nici o sansa fara GPS!), cladiri inalte, statii de metrou cu arhitectura lor futurista, suv-uri mari si albe, masini foarte scumpe, dar si utilitare mai vechi sau mai noi.
Viteza cu care se ruleaza este ametitoarea, trecerea de pe un sens pe celalalt se face de multe ori fara semnalizari prealabile!
Statiile de metrou sunt impresionante prin designul lor avangardist, dar si prin marime. Din nefericire, sa zic asa, pentru ca am avut masina inchiriata, nu am folosit metroul, dar sunt sigura ca si interiorul este la fel de spectaculos!
Sunt doua magistrale de metrou, Red Line (de la Vest la Sud) si Green Line (zona de Nord-Est), care in total au 29 statii. Biletele nu sunt scumpe, trenurile sunt destul de aglomerate, imigrantii sunt cei care folosesc metroul cel mai des. Un lucru de care trebuie tinut cont este faptul ca femeile nu au voie in acelasi vagon cu barbatii, existand un vagon special pentru femei si copii. Mai multe detalii am gasit aici : https://www.dubai-online.com/transport/metro/
Pentru a se feri de soarele arzator, cei care folosesc autobuzul ca optiune de transport, pot astepta in cabinele cu aer conditionat.
In oras, totul este grandios : bulevarde largi ( cu trei benzi pe sens), un amalgam de cladiri zgaraie-nori, majoritatea cu un stil arhitectonic modern specific tarilor arabe, dar si cladiri cu un design ultramodern cu influente occidentale, panouri publicitare uriase si foarte multe spatii verzi atent ingrijite si bineinteles, palmieri.
Legat de stilul arhitectonic, cladirile mi-au parut ca au forma unui tambal pe verticala (!), dar ulterior mi-am schimbat perceptia si le-am asemuit unor piese de Lego sau a unor creioane asezate cu varful in sus! Marea majoritate au geamuri heliomate verzui/albastrui pentru protectia impotriva soarelui foarte puternic.
Primele impresii ? Dubai este intr-adevar un oras fabulos si este foarte interesant de vazut si din alta perspectiva!